Monday 29 April 2019

Ashtanga Dagbok 9, uke 17, 2019

Hei og hopp. Her kommer en ny Ashtanga Dagbok. Jeg liker å gjøre disse jevnlig, og keep track littegrann på yogapraksisen.




Antall dager med praksis: 5/7

Morgen/kveld: 3 kveld, 2 morgen

Form: Æææh. Not really. Går gjennom en skikkelig kjip periode innvendig. Masse prosessering. Kjipern.

Søvn: Som før sover jeg bra. Men jeg heller mot å sove for mye, og trenger å balansere det ut.. Merker også i praksisen at jeg er trøtt og 'tung' i kroppen.

Motivasjon/energi: 0%, lol. Spesielt motivasjonen eer så lav.. Jeg kan ofte føle meg umotivert i yogapraksisen, men i det siste har jeg satt ny rekord. Vil bare forsvinne bort, og fokuset føles så vanskelig å finne.

Generell livskvalitet: Okay. Jeg kjenner meg mye bedre etter jeg har flyttet hjem. Været er nydelig, og det løfter humøret. Men fortsatt føles mye som det er 'oppe i lufta' og vanskelig for å finne grunning...

Månedag/Lørdag: Ingen månedag, tok fri Onsdag og Lørdag.





Dette går bra: Kjenner meg som alltid takknemlig for å møte opp jevnt til praksisen, selv om det er utfordrende til tider.

Dette er vanskelig: Sliter med flyten og at jeg blir fort sliten. Tror det har med livsstil å gjøre, en kombinasjon av kosthold, lav energi og dårlige følelser. Dette er en periode jeg må 'ride ut', men jeg vil også gjøre noen endringer for å bevisst forandre saker og ting.

Refleksjoner: Yoga hjelper oss å se våre egne mønster klarere. Prosessen med å oppdage egne mønster i kontekst av en yogapraksis, kan være både behagelig og ubehagelig. Alt etter hvilke mønster og reaksjoner som oppstår.

Jeg for eksempel, er av natur en ganske... lat.. karakter, om jeg skal være helt ærlig. I mine tidligere år gjorde jeg vane av å skulke skole, droppe innleveringer og ikke møte opp. Great.

Mange som kommer til en daglig yogapraksis, og spesielt til en daglig ashtangapraksis, er typisk flink pike typer. Glad i å gjøre ting ordentlig, perfeksjonister og hardtarbeidende. Slik er ikke! jeg! fra naturens side! Disiplinaspektet av ashtangayoga, er og blir et av de mest lærerike aspektene av min praksis. Jeg trenger disiplinaspektet for å balansere ut min naturlige disposisjon av 'vil ikke, orker ikke, kan ikke'. Sånn erre bare :).

Føler meg veldig belyst på disse områdene for tiden. En stor bevisstgjøring rundt mitt mønster av å gi opp. En prosessering som tar mye energi innvending, og som jeg prøver hardt å løpe bort fra. Det er når vi har mest lyst til å forsvinne, at vi må bruke tilstedeværelse som aktivt verktøy. Jeg er her, jeg er her, jeg er her. Og jeg aksepterer mine mønster, samtidig som jeg utvikler meg selv til mitt høyeste beste.

Hari om to that.




Karandavasana update: Jeg faller altså såå mye her for tiden, hahah. Jaja, det kommer og går.
Mayurasana/nakrasana update: Okay. Fortsatt vanskelige, men blir bedre når de praktiseres jevnlig.Her er en mayurasana fra forrige uke, som viser denne øvelsen på en god dag for meg:








Dette vil jeg fokusere på videre: Få inn bedre vaner og livsstil, for å motivere meg selv både på yogamatta og i livet ellers. Få inn igjen vane for morgenpraksis og å stå opp tidlig, det gjør en stoor forskjell for disiplin. Ellers bare.. love myself and others i guess:)


- Namaste

No comments:

Post a Comment