Saturday 13 April 2019

Ashtanga Dagbok 8, uke 15, 2019


For det første.. Jeg har ødelagt linsen på kameraet mitt, derfor er bildene så blurry. Jaja. Men det er hvertfall grunnen:).

Her kommer en ny ashtanga dagbok. Den siste uken med praksis i Oslo på Puro, før jeg flytter hjem igjen.




Antall dager med praksis: 6/7

Morgen/kveld: 2 kveld, 4 morgen

Form: Fysisk god form. Psykisk kjenner jeg meg ganske langt nede, for å være ærlig. 

Søvn: Bra med søvn, er uthvilt. Sover vel egentlig litt for mye for tiden.

Motivasjon/energi: Fortsatt lite motivasjon og energi. Jeg gjør praksisen på ren vane. Men jeg er alltid glad for å ha gjort det når jeg er ferdig.

Generell livskvalitet: Går gjennom en vanskelig periode, og har ikke det så veldig bra akkurat nå.

Månedag/Lørdag: Ingen månedag denne uken. Lørdag (i dag) tar jeg turen til Sognsvann for en lang gåtur eller joggetur (har ikke helt bestemt meg enda). Deilig å være ute i naturen.




Dette går bra: Jeg praktiserer hver dag:).

Dette er vanskelig: Mayurasana og nakrasana er det mye tull med, haha. De er også på slutten av praksisen når jeg er mest sliten. Utfordrende. Ellers kjenner jeg mye på vanskelige følelser, tanker og minner. Synes det er tøft å møte opp og prosessere det.

Refleksjoner: Jeg er en person som er myye opp og ned. Dette har jeg kjent på internt hele livet. Samt at jeg har fått høre det utenfra mer enn en gang! For å si det sånn, lol.

Derfor er jeg så utrolig takknemlig for denne praksisen. Denne yogapraksisen som fungerer som et konstant, stødig verktøy, hver dag, hele året, hele livet. Uansett om det er sol, regn, bra dag, dårlig dag, sterk, svak, midt i mellom.
Uansett hva så gjør jeg praksisen. Ekham, pust inn, dve, pust ut. Og slik fortsetter det.

Slik ser jeg på den fysiske yogapraksisen: et nøytraliseringsverktøy. Asana som en konstant faktor der alt annet er foranderlig. Yogapraksisen som teknikk, er en genial mikrokosmos i vår makrokosmos. Noen lette ting, noen vanskelige ting. Mykt og hardt, varmt og kaldt, høyt og lavt. Gjennom hele greia er det viktigste å beholde pusten og roen. Fokusere på oppgaven rett fremfor deg, i stedet for å fousere på fortid eller fremtid. Akkurat som livet, er det ikke?

Så i dag vil jeg bare takke. Takk til yoga! For å stabilisere en ustabil sjel som meg:). Hvor mange ganger har jeg vel ikke tenkt gale tanker, for så å gjøre praksisen, og komme ut med tusenfold mer klarhet på andre siden.

Takk <3




Karandavasana update: Jeg tviler mye, jeg faller mye. Akkurat denne asana handler sååå mye om viljestyrke, fokus og selvtillit. Jeg vet egentlig at jeg klarer den, jeg må bare finne styrken til å konsekvent follow through.

Mayurasana/nakrasana update: Som før. Harde og vanskelige. Men de blir jevnt over gradvis bedre.

Dette vil jeg fokusere på videre: Praktisere jevnlig, som alltid. Ellers har jeg satt meg et lite mål før sommeren er over. Nå blir det omtrent bare egenpraksis fremover, og jeg må være min egen lærer. Jeg har veldig lyst til å fullføre andreserien før sommeren er over. Så det blir et lite mål fremover. Verste kneika er egentlig over etter nakrasana, så jeg tror dette vil være overkommelig,


- Namaste





No comments:

Post a Comment