Monday 1 April 2019

Ashtanga Dagbok 7, uke 13, 2019

Nå var det lenge siden sist Ashtanga Dagbok. Helt fra i fjor og forrige blogg, faktisk. Så jeg tenkte å ta en ny oppdatering i dag. Håper å få gjort disse jevnlig fremover. Jeg har lagt inn noen nye punkter på listen også. Fint å se tilbake på etterhvert, og keep track på praksisen.




Antall dager med praksis: 6/7

Morgen/kveld: Husker ikke helt. Men vet at jeg tok 1 ettermiddag hvertfall. Tror det var 4 morgener og 2 ettermiddager?

Form: God form. Ingen smerter. Smertene i ryggen som jeg hadde sent i fjor er helt borte, heldigvis. Litt sliten kanskje, men ikke mer enn normalt.

Søvn: Sover bra og lenge for tiden. Får hvilt mye. Kanskje litt for mye til og med. Men heller det enn motsatt.

Kosthold: Haha. Kostholdet er heelt på bærtur. Hopper over mange måltid og velger kjappe løsninger. Craver myyye søtt. Tror det kommer av stress ellers i livet. Har merket at jeg er mye sliten, og lurer på om det kan ha sammenheng med kosthold?

Motivasjon/energi: Dårlig med motivasjon, helt ok energi. Men jeg kjenner heldigvis at jeg er på et sted i praksisen der jeg gjør det på vane, og ikke lyst. Det er en bra ting, og skaper gode handlingsmønster. Så jeg praktiserer alltid, selv om jeg ikke alltid har lyst.

Generell livskvalitet: Deppa. Sliten. Apatisk. Men jeg kjenner også en merkelig tosomhet i det hele. Jeg kjenner at jeg klarer å akseptere de vanskelige følelsene på en helt annen måte enn før. Det er som jeg holder de vanskelige greiene uten å ville endre det. Er til stede. Jeg er ok med å være deppa. Mindre motstand, det føles bra.

Månedag/Lørdag: Ingen månedag denne uken. Lørdag fri fra ashtangapraksis, som vanlig. Brukte Lørdagen på å praktisere en time Jivamukti på Leela Yoga. Elsker å praktisere andre former yoga, få inn nye bevegelsesmønster og påfyll. Herlig!




Dette går bra: Jeg synes tempoet, pusten og flyten i praksisen har blitt bra. Selv om jeg kan tillate enda mer pust. Så kjennes det som om praksisen går jevnt uten for mange humper. Jeg blir mindre andpusten og svett,kan slappe mer av. Det er fint.

Dette er vanskelig: Sliter med de tre siste asanas jeg har lært. Karandavasana, mayurasana, nakrasana. Tittibhasana til nakrasana er en skikkelig kneik! Øvelser jeg må jobbe mye med. Ellers sliter jeg med nedstemthet og filtrering/sortering av vanskelige minner og følelser som kommer opp.

Refleksjoner: Refleksjoner.. Ah, jeg vet ikke. Har ikke så mye på hjertet akkurat i denne runden. Bare hvor utrolig viktig din 'state of mind' og det indre livet er i praksisen. Det er virkelig en praksis som går innenfra og ut. Jeg kjenner på såå mye stress, uro, spenninger, depping innenfra. Og da vet jeg at veien fremdeles er lang. Samtidig kjenner jeg en indre vekst i meg. At jeg er mer ok med meg selv, de gode og de dårlige sidene. Da kjenner jeg at jeg har vokst, og fortsetter å vokse.




Karandavasana update: Siden sist! Har nå kommet videre fra Karandavasana og fått to nye asanas. Men karandavasana er fortsatt tricky. Mye panikk i denne øvelsen. Liksom et fjell med panikk, og 'jeg klarer ikke' tanker. Vanskelig å a) binde lotus tett nok b) senke ned kontrollert c)lande d) løfte opp igjen?? føles umulig. Men ashtanga handler jo mye om å gjøre det umulige mulig. Practice, practice.

Mayurasana/nakrasana update: Begge blir stadig bedre, selv om de er tunge og vanskelige. Der jeg i begynnelsen av mayurasana skle ned albuene, og fallt over som en død fisk, klarer jeg nå å balansere i ca 1 sekund. Nakrasana klarer jeg også med 5 hopp frem og tilbake, med varierende gjennomføring, hahah.

Dette vil jeg fokusere på videre: Mere flyt, jevnhet og tilstedeværelse i praksisen. Innenfra og ut. Ellers begynner jeg å snuse på enden av andreserien. Har satt meg som et liite mål å fullføre andreserien før sommeren er over. Så får vi se om det lar seg gjøre i praksis.


- Namaste

No comments:

Post a Comment