Monday 1 April 2019

Ashtanga dagbok 1, uke 45, 2018 (11.11.18.)

(Dette innlegget ble originalt publisert 11.11.18. på bloggen ikyoga.blogg.no)

Jeg liker de fleste former for yoga, men min daglige hovedpraksis er og blir Ashtanga Yoga. I disse innleggene vil jeg skrive en ukentlig oppsummering av mine erfaringer som ashtangi.
Bilde fra yogapraksis på hytta. 
Antall dager med praksis5/7

Morgen/kveld: 3 morgen, 2 kveld

Form: Forkjølet, mye snørr, vanskelig å puste. Men ellers ok.

Månedag/Lørdag: Månedag fallt på Onsdag denne uken. Jeg sov lenge, spiste god frokost og gikk på jobb i barnehagen. Denne helga dro jeg på hyttetur til Folldalen med familien og kjæresten. Praksis på Lørdag, og Søndag tok jeg fri.

Motivasjon og energi:
Jeg kjenner at det blir mørkere og kaldere ute, og at det dermed er vanskeligere å stå opp. Jeg jobber circa 0800-1600 i barnehagen, og for å rekke morgenpraksis må jeg stå opp mellom 0300 og 0500 (alt etter om når jobben starter mellom 0730-0930). Derfor må akseptere at det ofte er mer fornuftig å ta yogapraksisen på ettermiddag. Det synes jeg er kjipt. Men man kan heller ikke stå opp midt på natta hver dag, og samtidig ha et vanlig åtte til fire liv. Da blir man tussete, lol.

Dette går bra: Er glad for at jeg kommer meg på matta 5-6 dager i uka. Elsker bakoverbøydelen av andreserien. Elsker de dype hofteåpnerne, og beina bak hodet øvelsene.



Dette er vanskelig: Karandavasana! Bakasana B. Alt som har med kjernestyrke å gjøre. Jeg kjenner at jeg sliter med å aktivere riktige deler av kroppen. Det blir mye tensjon i armer og skuldre, og lite aktivitet i kjerne/bandhas. Mentalt er det mye kluss i hodet om dagen. Jeg merker at hodet flyr mye all over the place. Kanskje fordi jeg føler meg ufokusert i livet for tiden? Det føles også som jeg unngår et eller annet på et dypere plan. Og at jeg distraherer meg selv ved å være ufokusert, i stedet for å gå rett på følelsen som plager meg.


Refleksjoner:
Bandhas..

HVA er bandhas? Jeg vet fortsatt ikke. Men jeg vet at de er en viktig del av yogapraksisen, og at jeg ikke har så  mye av dem. Problemet er at jeg ikke kjenner dem verken i kropp eller sinn, og at jeg heller ikke vet hva jeg ser etter. I yogateorien er bandhas energilåser som sitter i kroppen. Ved å aktivere disse låsene fysisk og energetisk, hjelper vi prana (det yogiske begrepet for livskraft) til å flyte bedre gjennom kroppen. Ved bedre flyt av prana gjennom kroppen får vi mer kraft og momentum til å utføre yogaøvelser på en effektiv og balansert måte.

Og hvis alt dette høres veldig flytende ut. Så kan du også tenke på bandhas som dyp kjernemusklatur, og at størsteparten av kraften din i yogapraksisen kommer herfra. Ved å i hovedsak bruke kjernen, unngår du overbelastning av skuldre, rygg og armer, og sikrer at du utfører yogapraksisen på en trygg måte.

I Ashtanga Yoga, fokuserer vi mest på de to første bandhas. Altså Mula Bandha og Uddiyana Bandha. Mula Bandha betyr rotlås, og du finner denne låsen ved å trekke anus opp og inn. Uddiyana Bandha betyr flyvende opp lås. Det er litt vanskelig å forklare, men du finner den ved å trekke pusten inn, og suge hele magen inn. Slik at magen blir helt flat, og ribbekassen blir stor. 

Manipura chakra infographic. Third, solar plexus chakra symbol description and features. Information for kundalini yoga practice

Uddiyana bandha sitter i mageregionen, som er i samme område som solar plexus chakraet. Solar Plexus chakraet er senter for selvtillit, ambisjon og viljestyrke. Og akkurat dette med selvtillit, har jeg slitt mye med. Kanskje sliter jeg med å få tak i bandhas, fordi jeg synes det er vanskelig å få tak i selvtilliten? Siden solar plexus er et kraftsenter i kroppen, både mentalt, energetisk og fysisk. Kanskje manifisterer det seg på flere nivå, når jeg har vanskelighet for å gripe om selvtilliten?

Dette er så klart synsing og filosofering fra min side. Men innen yogateorien finner vi altså disse ideene om bandhas, kraft og prana. Jeg fant også en video fra ashtanga læreren Paige Elizabeth, som forklarer den mulige sammenhengen mellom bandhas og personal power:


0530 - 0700 snakker hun spesielt om bandhas i sammenheng med personal power. 

Så hvor leder alt dette hen? Vel, jeg vet ikke, og bandhas fortsetter å være et mysterium for meg. Men jeg har også hørt at å finne og utvikle bandhas i sin yogapraksis kan ta mange, mange år. Faktisk tar det ofte flere år å finne bandhas, enn å utføre de fysiske øvelsene riktig. Derfor må jeg bare fortsette å praktisere, forsøke å bruke pust og dyp kjernemusklatur, og tro på at svarene kommer på veien.

Karandavasana update:


Aner ikke! Hva jeg driver med?? 
Karandavasa er altså den siste øvelsen jeg har lært i andreserien av ashtanga yoga. Optimalt skal den se sånn her ut.
Dette er en øvelse som krever styrke, balanse og fleksibilitet. Men kanskje mer enn noe annet krever den FOKUS. Hvis du lar tvilen snike inn et sekund så faller du ned. Her må man holde tunga rett i munnen, og utelukkende fokusere på det du skal gjøre. 
Foreløpig svikter styrken og fokuset hos meg for å utføre denne øvelsen. Men mitt motto i yoga er å prøve og prøve igjen helt til jeg får det til. Uansett om jeg faller 1000 ganger. Uansett om det tar en dag eller hundre år, så skal jeg få det til.

Dette vil jeg fokusere på videre: Som nevnt, mer bandhas og kjernearbeid. Men også å lande mer når jeg er på matta. Jeg vil forberede meg bedre kvelden i forveien, og stå opp med god tid. Det skaper en god ramme for praksisen, når man har forberedt alt og har god tid. 
Dette var min oppsummering av ashtanga uka som gikk. I morgen blir det ettermiddagspraksis, siden jeg begynner på jobb 0730,og ikke vil stå opp klokka 0300 for å praktisere..
Namaste, god natt, og keep practicing. 

No comments:

Post a Comment