Monday 1 April 2019

Ashtanga dagbok 3, uke 47 2018 (07.12.18.)

(Dette innlegget ble originalt publisert 07.12.18. på bloggen ikyoga.blogg.no)




Antall dager med praksis: 
2/7

Morgen/kveld: 2 kveld.

Form: Haha. Ouch. Natt til Onsdag fikk jeg tidenes omgangssyke. Har ligget utslått på sofaen siden. Formen er svært dårlig. Lenge siden jeg har vært så dårlig. Heldigvis har jeg kommet meg ordentlig til hektene igjen på Lørdag og Søndag.

Månedag/Lørdag: Månedag var Fredag denne uken, og selvfølgelig vanlig Lørdagsfri. Men på grunn av sykdom hadde jeg jo 'fri' disse to dagene uansett.



Motivasjon og energi:  Helt på bunn! Når du er syk sier det seg selv at motivasjonen ikke er på topp. Når jeg ikke kan gjøre yoga fordi jeg er så dårlig, merker jeg også hvor mye praksisen har å si for daglig stabilitet. Jeg praktiserer jo hver dag ellers, og føler at noe 'mangler' uten praksisen. Det føles ut som det er en evighet siden jeg har praktisert, men så er det jo bare 4-5 dager. Haha.

Dette går bra: At jeg har hvilt og fått sykdommen ut av kroppen. Jeg er også glad og takknemlig for de dagene jeg har praktisert.

Dette er vanskelig: Å være syk.

Refleksjoner:

Sykdom og yogapraksis. Hvordan gjør man det, egentlig?

Selvfølgelig kommer dette helt an på sykdommen. Heldigvis har jeg bare hatt omgangssyke, som går over etter et par dager. Det finnes andre sykdommer som er langvarige og kroniske. Ved alvorlig sykdom er det best å kontakte lege som kan gi riktig veiledning.

Men mange sykdommer og skader er ofte en konsekvens av å ha presset seg selv for mye over lengre tid. Det kan være kroppen sin måte å si fra: stopp! Derfor tror jeg at hvile er det viktigste å gi kroppen ved sykdom. Og da mener jeg å virkelig hvile. Ikke ha dårlig samvittighet, eller la hodet kverne av gårde på tankerekker. Bare legge fra seg alt, og hvile fullstendig.

Å være syk og sliten, kan være en fin anledning til å praktisere rolige og restorative yogaformer. Noen eksempler på dette kan være:

- Avspenning
- Meditasjon
- Varme bad
- Chanting
- Restorativ yoga
- Refleksjon

Og ellers gjelder det å sove, sove, sove så mye som mulig. Og selvfølgelig drikke mye vann. La deg selv hvile, kroppen din trenger det.



Karandavasana update: Ingen Karandavasana denne uken. Da jeg har hatt omgangssyke, og har bare praktisert primary series.
Dette vil jeg fokusere på videre: Bli ordentlig frisk. Være snill med kroppen min. Noen av grunnene til sykdom kan være stress, slit, kosthold og hvile. Jeg har slurvet med alt dette i det siste. Er mye stressa, spiser dårlig og sover for lite.. Her vil jeg ta tak og forebygge. Det er viktig, viktig, viktig å ta vare på seg selv! Det er jo på mange måter grunnlaget i livet. Mer godhet, respekt og kjærighet til meg selv i tiden som kommer.

No comments:

Post a Comment