Wednesday 26 November 2014

Paris dag 3

På Søndag tok vi en sen morgen med god frokost. Så tok vi en gåtur dit vi skulle.


En søt bil jeg så på veien:


Mamma og Ragnild ved en liten bod som solgte bilder og postkort:


Til slutt kom vi til Musée d'Orsay, et museum med fokus på fransk kunst mellom 1848 og 1914. Selv om museet kanskje er mest kjent for sin store samling av bilder av impresjonismen, ble jeg aller mest imponert av bildene av The birth of Venus:


1. Malt av Alexandre Cabanel
2. Malt av William Adolphe Bouguereau

Desse bildene er enorme på ekte, de dekker en vegg hver. Effekten tar litt pusten fra en. At noen har malt dette er helt utrolig. Jeg kunne dessverre ikke ta bilde av det, siden det var fotoforbud i museet, bildene fra google får duge.

Senere gikk vi på shopping på Shakespeare and Company. En utrolig koselig bokhandel med engelske bøker i Paris. Anbefalest!



På kvelden gikk vi på teateret i Chatelet. Vi så musikalen An American in Paris.


Da jeg fant plassen min hadde jeg denne utsikten til scenen:


Første akt var derfor litt irriterende siden jeg bare så halve scenen. Men i andre akt satte jeg meg i trappen, og da så jeg mye bedre. Jeg håper bare ikke at jeg ødela utsikten for de som satt bak meg.

Musikalen var helt utrolig! Dansingen, sangen, skuespillet, kostymene, hele oppsettet var på et utrolig høyt nivå. Ved enden av stykket fikk skuespillerene fire runder med stående applaus. Stemningen i teateret var helt elektrisk. Jeg felte en tåre fordi det var så fint.

Etterpå ble jeg sittende lenge å se rundt meg i teateret. Så magisk! Jeg tenkte på all historien som må sitte i veggene på et slikt sted. Jeg tenkte på hvor fantastisk det må være å stå på scenen. Jeg satt der helt til en dame sa til meg på fransk at jeg måtte gå ut.


Da vi kom tilbake til leiligheten drakk vi te og spiste makroner:


Jeg har alltid tenkt sånn, jaja, makroner. Makroner har bare smakt mandel og litt platt for min del. Men MAKRONER dere! Myke små kaker med kjempegod fyll. Det er så godt! Og så finnes det circa 100 forskjellige smaksvarianter. I denne boksen var det blant annet pistasj, bringebær, blåbær, cheesecake, sitron, sjokolade, karamell. N A M ! Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte med meg noen hjem.

No comments:

Post a Comment