Wednesday 17 September 2014

Tanker om skole

Noen ganger lurer jeg på hvordan vi orker.

Som tredjeklassing i studiespesialisering på videregående skole går det ikke en dag uten at jeg hører noen som er lei av skolen. Ikke bare lei, drittlei. Jeg hører det overalt hele tiden. Det er innleveringer og prøver og lekser. Det er sukk og strev og stress.

Og det virker ikke som om noen av oss gjør det fordi vi har lyst. Det gjør hvertfall ikke jeg. Jeg går på skole for karakterer. Jeg går på skole for et vitnemål. Jeg går på skole for "å bli noe".

Hvorfor er vi så opptatt av å bli noe? Jeg vil ikke bli noe som helst, jeg vil være.

Jeg kan ikke huske sist gang jeg gledet meg til å gå skolen. Det er ingen glede i å lære. Jeg bare må.

Dersom jeg kunne forlatt skolen i morgen så hadde jeg gjort det. Om jeg kunne satt meg på et fly eller et tog eller en båt så hadde jeg reist av sted. Det er en hel VERDEN der ute, og jeg drar på skole hver dag for å lære om ting jeg ikke bryr meg noe om.

Pust med magen. En dag om gangen. Hold ut.

No comments:

Post a Comment